Spring til indhold

Indkøbskurv

Din indkøbskurv er tom

Historier er kernen i jagten på nye designklassikere

Historier er kernen i jagten på nye designklassikere

På hylden i Peter Sørensens stue står et lille stykke spektakulært dansk design. Den har stået der længe, omkring ti år. Den gør ikke meget væsen af sig, men trækker alligevel kommentarer, hver gang nye gæster går på opdagelse i stuen.

En aften i 2015 var gæsten ikke ny, for Claus Nielsen er ofte gæst hos Peter.

For to år siden arbejdede Peter og Claus sammen i et andet firma. På et tidspunkt inspirerede figuren dem til en diskussion om dansk design. Idéen om at udfordre det etablerede designdanmark med en nytænkende designvirksomhed begyndte langsomt at tage form.

Det lille stykke design var Sven Erik Tonn-Petersens ikoniske Peberfugl fra 1960’erne, og den satte altså gang i drømmene om at arbejde med dansk og nordisk design.

Historien er motivationen

Både Peter og Claus er vokset op i hjem med stor kærlighed til dansk design og indretning generelt. De får begge et kick ud af at finde de gamle historier og glemte design i gemmerne.

Fælles for alle de design, der sættes i produktion, er netop historien. Den skal engagere og vække følelser – og gerne gøre en forskel i hjemmet, fortæller de to partnere:

”Kernen i vores produkter er den gode historie. Vi tror på foryngelse og forsøger altid at tænke i fornyelse. Vi leder mest efter de design, der kan være eviggyldige, er arketypiske og vækker følelser – noget, der kan blive nye klassikere. Vi går grundlæggende op i æstetik, enkelthed og funktionalitet, men vi går også op i god kvalitet,” siger Peter.

”Vi elsker de gode idéer. Og vi elsker at bringe historien om idéen til live og folde den ud. Det er det, vi står op for om morgenen. Vi leder med lys, lygte og nogle gange privatdetektiver for at finde de design, der har unikke historier, og som kan tilføre designverdenen noget ekstra,” fortæller Claus.

Originale design gør hverdagen sjovere

De to partnere er enige om, at det er deres lidt anerledes tilgang til design, der gør Spring Copenhagen til noget særligt. Og så er de stolte af deres åbenhed over for nye design:

”Vi tror på, at alle og enhver kan have den gode designidé. Gode design behøver ikke kun komme fra den uddannede designer eller arkitekt. Og så er originalitet ekstremt vigtigt for os. Hverdagen bliver ofte lidt sjovere, når vi omgiver os med originalt design,” siger Claus.

Spring Copenhagen arbejder ud fra et dansk og nordisk designperspektiv. Og de har fra begyndelsen ønsket at arbejde med branchens bedste, hvad angår international distribution. På sigt skal det sikre, at Spring Copenhagen også bliver internationalt anerkendt.

I første omgang handler det dog om, at danske forbrugere let skal kunne afkode, at her er et Spring Copenhagen-design. Det sker nemmest ved at give forbrugerne et stærkt produkt, erkender de to designpionerer.

”Vi stræber efter at finde enkle, unikke design, der har egenskaber, forbrugerne rent faktisk har brug for. Når godt design, kvalitet, efterspørgsel og pris går op i en højere enhed, er det magisk. Den øvelse er ikke nem. Vi arbejder tit hårdt med designerne, vores team og leverandører for at give forbrugerne det absolut bedste produkt til den bedste pris,” fortæller Peter.

Design en del af livet i 15 år

Design er ikke en fremmed størrelse for de to samarbejdspartnere.

De har haft og arbejdet i mange forskellige virksomheder gennem de sidste 15 år. I alle virksomheder har design haft indflydelse på, hvordan de har ageret, tænkt og involveret mennesker.

”Design er jo ikke kun den slags produkter, vi laver nu. Det er også løsninger til, hvordan vi bevæger os, hvordan vi forbedrer os, hvordan vi kommunikerer, sælger og markedsfører os."

"Vi har begge to også tidligere haft virksomheder, hvor vi har arbejdet direkte med alt fra emballagedesign over oplevelsesdesign til spil- og produktdesign. Al den viden trækker vi på i udviklingen af Spring Copenhagen,” slutter Claus.