Ballet – En skønhed folder sig ud
Ballet er en lampeserie, hvor tyngdekraften spiller en afgørende rolle i formgivningen. Den er designet af arkitekten Poul Christiansen og inspireret af alt fra en åben bog til kronbladene på en blomst.
Forestil dig en åben bog liggende på et bord foran dig. Den har ryggen nedad. Siderne falder ned til både højre og venstre og danner, set fra siden, en slags bue. Eller en halvmåne, om du vil.
Kan du se det for dig? Så kan du se, hvad Poul Christiansen så, da han første gang fik ideen til Ballet-serien.
Poul Christiansen er uddannet bygningsarkitekt. Men allerede på studiet begyndte han at interessere sig for de forskellige måder, man kan folde materialer på. Han foldede og foldede og erfarede efterhånden magien i at folde efter matematiske kurver i stedet for efter rette linjer.
At folde efter kurver var hidtil uset i dansk design, og netop derfor blev Poul Christiansen fascineret af teknikken. Faktisk så fascineret, at han endte med at bruge den til at designe nogle af Le Klints allermest populære lamper, som f.eks. pendlen Model 172.
Ballet-serien er skabt af naturen
Ballet er en lampeserie designet af Poul Christiansen for Spring Copenhagen. Med en pendel og en bordlampe, der har lameller hængende i en bue om lyspæren som den åbne bog med sider som en vifte.
Buen er et resultat af materialets, polypropylens, stivhed og tyngdekraftens påvirkning. Og netop naturen og dens love var en stor inspiration i videreudviklingen af lampernes design.
”Formen er nærmest skabt af naturen. Både fordi det er tyngdekraften, der giver lamperne deres form, og fordi lampernes konstruktion minder om den måde, en blomst er sat sammen på,” siger Poul Christiansen.
Både bordlampen og pendlen har en midte i træ. Lampernes lameller eller ”kronblade” sidder alle fast på midten – eller på ”knoppen”. På den måde minder designet om konstruktionen i en blomst. Samtidig er lamperne flade fra ny – men når du løfter dem op i ledningen, falder deres lameller ned og danner en parabol-form, som kendes fra gamle metalpendler.
På den måde giver tyngdekraften sit besyv med. Og har du lidt fantasi, vil du måske også ane inspirationen fra et særligt dyr i designet. Nemlig goplen. I den måde lamellerne bevæger sig på – og særligt i bordlampen, hvis ben kan associeres med tentakler.
Det helt rigtige tidspunkt
Ideen til serien havde ligget og rumsteret længe i Poul Christiansens hoved. Men det var, som om den rette anledning til at bringe den til live ikke rigtig havde vist sig. Så da muligheden bød sig, vidste han, at det var netop det design, han ville realisere.
”De første skitsemodeller havde papirlameller og en snor som ledning. Når man trak op i snoren, hævede den flade roset af lameller sig og blev til en smuk parabolform. Så mødte jeg Claus [Nielsen], som faldt for ideen, og vi besluttede at udvikle den i det rigtige materiale. Det krævede 20-30 forsøg, før materialets stivhed, og dermed formen, var på plads,”
fortæller Poul Christiansen.
Klassisk dansk design
Lampe-serien er Spring Copenhagens bud på en klassiker. En serie i godt dansk design, klassisk og tidløs i stilen og med et udtryk, der gør sig godt i de fleste hjem.
”En lampe behøver ikke skille sig meget ud eller være kompliceret for at ende som en klassiker,” siger Poul Christiansen. ”Se bare på rispapirlampen. Den er simpel og regnes ikke for noget særligt, men har alligevel overlevet i flere hundrede år”.
Og måske er det netop derfor: Fordi den er enkel og tidløs. Ligesom Ballet-lampernes parabolform. Og hvem ved? Måske lyser Ballet stadig vores stuer op om 50 år.
FAKTA: Sådan fik Ballet-lamperne navn
Navnet opstod først, da lampen var færdig.
Poul Christiansen kiggede på det færdige design og så pludselig noget nyt: Et balletskørt. Taljen, hvor skørtet sidder fast. Den måde, det folder sig ned på. Og svunget i skørtet, når ballerinaen udfører sine piruetter.
Og pludselig kunne lampen ikke hedde andet: Ballet var født.